Alla inlägg under februari 2011

Av Frida ... - 25 februari 2011 19:53

Igår var jag på Eurohorse för att köpa en massa ny westernutrustning  . Jag valde att inte gå på Göteborg Horse Show pga att det mestadels är samma varje år....har tröttnat på det och lägger hellre pengarna på mer utrustning. Fick tag på det mest nödvändiga sakerna och lite till  .


Detta köptes:

- Sadelgjord (SMx Ventech Western gjord)

- Showbett (SS showbit)

- Curb strap med kedja

- Sporremar

- Tävlingsslinky (turkos och svart  )

- Tävlingsbälte   

- Schampo till hästen  (Cowboy Magic Rosewater Schampo)

- Westernboots   (Twisted X boots)

- Putsmedel (Absorbines Horseman One Step)

- Svart tävlingsfilt (Pioneer)

- Svarta hårnät 2 st


Jag blev jätteglad över mina westernboots. De hade inte med sig så många och i olika storlekar, men de hade just den färgen jag ville ha och i precis rätt storlek!! Funderar på att åka dit på söndag för att försöka hitta westernsporrar och kanske köpa ett bett till. Det som jag saknade mest var westernfilt hattarna   hittade verkligen inga.


Idag har jag inte gjort något alls förutom fixat hos min häst och red lite, men de va jobbigt utan den rätta utrustningen och saker inte satt på plats. Jag gav upp ganska fort. Idag var jag jätte snäll mot Felicia  jag mockade Freddys box. Just det....jag har tränat ganska mycket lydnad med min hund Jeffe, fast mest har jag spenderat min tid framför Tv:n   .


Imorgon ska Showman få gå ett hårdpass, sen ska jag till mormor och morfar. Tänkte ta en promenad på ön med Jeffe och sen träna lite lydnad. Ska även börja plugga inför nästa kurs i skolan.


Ne nu ska jag nog gosa ner mig under täcket med min hund och kolla på lite mer Tv! XD

Av Frida ... - 19 februari 2011 17:35

Idag faxade vi över min tävlingsanmälan till Bökeberg 20 mars och skickade in avgiften. Äntligen blev det gjort!!!  


Sen så fick jag veta från min mamma att hon och min tränare hade pratat om tävlingen. Då hade min tränare sagt att jag kunde ha min ponny i hennes lastbil. När jag fick reda på det blev jag lite chockad. Känns som hon vill att jag ska tävla   och att vi ska umgås. Är så lycklig för att jag har en så underbar tränare som henne  ! Hon har verkligen gjort så vi har utvecklats och det med stormsteg! Jag har ju min alldeles egna underbara transport men de blir ju mysigare att åka med henne. Vi ska dock ta en bil extra med, så att vi får med allt krims krams oxå.


Felicia red Showman igår. Jag blev så glad när jag såg henne rida han. Så glad att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka  ! Hon red han så bra, INGEN annan (förrutom mig) har någonsin ridit Showman så bra som hon gjorde den dagen!!!!! Showman såg så avslappnad och nöjd ut med henne. Deras rytm var bra och allt flöt. Jag drev Felicia ganska långt för att sätta vissa saker i dressyrprogrammet, eftersom hon inte kommer att kunna rida han så mycket innan deras tävling så måste vi få många saker gjort på de få passen vi har. Felicia tror att det inte alls ser bra ut och de värsta är nog att hon jämför sig med andra.


Idag bokade min mamma en resa till. Hon ska ju åka med pappa till kanarieöarna och idag bokade hon en resa till Milano med sin vänina. Min pappa och jag ska hämta däck till min älskade transport med. Känns som vi köper en massa prylar hela tiden...hahahaha!!


Ska äta snart och sen bär det av till   Linda och hämta min massagebänk med tillbehör. Jeffe får busa av sig och hitta sina leksaker där.

Av Frida ... - 11 februari 2011 20:00

Idag var det jobbigt att gå upp. Kändes så skönt att ligga i sängen och värmen ifrån hunden gjorde det inte lättare  .  Var ju tvungen att gå upp eftersom jag skulle ha det hemska praktiska anatomi provet idag. Usch!


När jag väl var uppe ur sängen så märkte jag hur varm och konstig jag kände mig, de visade sig att jag hade ganska mycket feber  . Men åkte till skolan ändå. Hela vägen dit kände jag att jag inte skulle klara provet, sen slog mitt huvud slint en gång under provet men jag blev godkänd. Kändes verkligen skönt och oväntat! Äntligen blev man klar med något, nu väntar bara nästa prov på måndag.


Åkte och köpte en ny spårsele till min hund. Eftersom jag igår fick reda på att vi ska gå en viltspårkurs   och antagligen även avklara viltspårs proven iår  .


Showman reds idag avmig och Felicia. Det är tänkt att Felicia ska rida han ganska mycket nu framöver för att sen i mars starta en dressyr tävling. Gillar dock inte när hon säger att det inte går alls och att det bara blir sämre, när det egentligen går bättre och bättre. Får nog videofilma henne, så hon verkligen får se hur bra det ser ut!


Jag bokade boende igår för westerntävlingen i mars. Jag har även ringt angående  mätintyg på min ponny, ska bara anmäla mig imorgon.


Det känns skönt att allt börjar gå åt rätt riktning. Saker börjar hända och snart är det hästmässan!!!!



Av Frida ... - 2 februari 2011 21:59

Hej alla glada bloggare (och Frida)   

Idag var det ut i regnet med Kelder, han va inte direkt glad.
Visste inte direkt vart jag skulle rida, bara att jag måste rida honom idag.

Vi skrittade ner längst den isiga vägen ner mot paddocken (I love broddar!).
Det var för halt för att rida i backarna, ängen hade blivit en slaskig is sjö och paddocken var en skriskobana....
Kelder va ytterst lycklig när vi red förbi paddocken, "Yes! Ingen dressyr!"
men mindre glad när jag ville svänga ner till den lilla grusvägen istället för upp till stallet.
Det va en del stohej men jag lyckdes ändå få lös honom något, (såå stel i hg boge) och efter att han börjat gå i form och bära sig fint travade vi en bra bit på väg hem igen, hade Kelder fått välja hade vi dock galopperat resten av vägen hem och hoppat över de extra 5 min avskrittning som skedde efter vi gått förbi stallet.

Efter en 45-60 min ridtur i regnet stod min lilla häst dygnsur i mitten av stallgången. Torka av honom, gav honom betfor o sen tog han och rullade sig ordentligt. En bra dag i alla fall.

//Linda som inte kan skriva kort

Av Frida ... - 2 februari 2011 21:32

Jag var något trött efter alla föreläsningar idag. Latin är inte min starka sida  . När man äntligen kom hem så var det dags för att öppna dem latinska böckerna igen. Usch va de snurrar i huvudet nu.... känns som jag e drogad.


Hade bokat manegen idag vi 19, pga att jag skulle testa en Western horsemanship bana. Allt gick jättebra!   Märkte idag att när vi gjorde galopp ombyten att jag överdrev mina hjälper och det gjorde att Showman blev lite grinig och gjorde inte så fina byten. Av någon konstig anledning slutade jag att överdriva (använde ben för mycket) och han gjorde klockrena byten. Jag blev verkligen förvånad över att det gick så bra och märkte då att jag bara vred i bäckenet. Kanske kan klara av 7 galoppombyten på tävlingen den 20 mars   .


Det blev ännu bättre av att en tränare sa att han verkligen gick bra och spåra perfekt i galoppen, något som jag verkligen har jobbat med.


//Frida

Ovido - Quiz & Flashcards