Alla inlägg under februari 2013

Av Frida ... - 27 februari 2013 20:24

Idag har jag varit tvungen att göra något som jag verkligen inte gillar, nämligen ta blodprover. Det konstiga är att sprutorna i munnen som tandläkare ger är inte alls farliga, men såfort de ska sätta i en kanyl eller ta prover så svimmar jag efteråt.

När jag opererades satte en jätteduktig sköterska i kanylen och jag klarade av det utan att svimma. Efter operationen ska man ta sprutor i magen som ska förhindra blodpropp. Efter första sprutan så tvärvägrade jag att ta det igen, ryser av bara tanken på dem....usch!

Idag var det också en bra sköterska som stack å det gick jättebra och fort!

Å nu till något betydligare roligt. Isen börjar försvinna! Blir å rida vissa dagar på grusningen. Tänkte mestadels göra korta ridpass där med mjukgörning, så nu hoppas jag att isen kan hålla sig borta ett tag.

Rådjuret som blev påkört å dog på våra marker, dog troligen av krock mot nacke, han hade inga större skador invärtes, så de blev en köttbit i frysen. Viktor fick skinn till sin flugbindning.

Mitt knä känns bättre men börjar göra ont mer å mer när jag rider :(

Imon blir det nya tag!

Av Frida ... - 23 februari 2013 11:55

Började dagen med lycka.... solen lyser och ger värme. Red ut i skritt med Showman, han var helnöjd. Mitt knä krångla lite :( men klarade mig ändå.

Har mockat å fyllt på påsar och vatten.
Ska efter lite mys med hunden, ta loss släpet ifrån bilen å åka till Linda.

Av Frida ... - 22 februari 2013 18:20

Idag åkte ac, lillen å jag till Gekås tidigtbpå morgonen. Behövde inte så mycket men åkte med ändå. Blev en hel del grejer, såklart jätte nödvändiga xD.

Fick även tag på byxor i en butik utanför Gekås, ska ha dem när jag tränar hunden framigenom. Ska tydligen inta kunna få myggbett när jag har dem på mig.

Showman fick vila och imon är tanken en uteritt utan hund. Sen bär det av till Lindas polle. Nova njuter av solskenet.

Nu blir de mys med hunden och senare mys med hästarna å kvällsmat.

Av Frida ... - 19 februari 2013 20:07

Orkar inte skriva om exakt allt pga jag är galet trött. Anledningen till detta är ett stuprör som gnislar utanför mitt sovrum, så har inte sovit inatt för det hördes in i vardagsrummet med. :(

Sen gick de bara utför hela dagen med en rad grejer.

Showman reds i manegen trots att mitt knä är mega svullet. Han var lite stel efter igår och jag hängde knappt med, det gick sådär, inga bus iallafall :).

Har suttit med pappersarbete idag som däremot har gått bra.

Å nu vill mamma att jag ska lägga mig och inte göra något, dels för att jag är trött å dels för att då kommer säkert något mer gå fel idag.

Av Frida ... - 18 februari 2013 23:00

Showman fick vila igår, men idag red vi i manegen och testade på nya saker. Han svarade jättebra på alla nya saker så kommer att fortsätta på det spåret. Idag kunde man knappt tro att han har haft paus ifrån ridningen. Verkligen aha- känsla för mig och blev peppad.

Suttit me lite pappersarbete och gör ritningar på stallet via ett dataprogram som jag dessutom håller på att lära mig.

Vid lunch tid kom grannen och knacka på, jag blev livrädd och trodde det hade hänt något med hästarna. Men så vart inte fallet, tydligen hade någon kört på en rådjursbock vid våra marker och den hade dött. Han undrade om ville ha rådjuret. Å aa de behövs rådjurs klövar och blod inför viltspåret med Jeffe detta året. Så nu ligger dem i frysen. Brorsan ville ha päls till flugbindning och familjen vill ha en köttbit, men resten kan han ta.

Vi hämtade ju klövarna hos honom och på något vänster så ska Jeffe spåra skadat vilt om det händer någonstans runtomkring. Hans yngsta viltspårare är en 11 årig tax. Han verkade väldigt angelägen till att jag å Jeffe skulle spåra.

Tror rådjuret gav en pik av att jag ska sätta igång och träna Jeffe. Haha.

Så nu trodde inte jag att dagen skulle kunna bli mer galen, men icke, några timmar senare ringer pappa och vill att jag ska bärga hem hans bil. Tydligen så starta den inte. Sen skriker hela familjen på mig, varför vet jag inte.

Detta var min trevliga namnsdag!

Av Frida ... - 16 februari 2013 22:20

Idag startades dagen med att ta ut hästarna, inget speciellt egentligen, bara det att idag lät jag pappa ta ut Nova. Snäll som hon är så gick det jättebra. Om nu något skulle hända mig, så vill jag veta att han klarar av båda hästarna. Showie vart helnöjd att få ha mig för sig själv.

Vid lunch kom Linda över och hälsa på. Såklart blev det en liten tripp med fyrhjulingen på våra ägor. Ville hitta björkar som vi kan plantera vid paddocken när den är färdig och samtidigt visa vart Kelder ska stå på sommaren. Min familj är jättebra på att sätta gäster i arbete och de kom inte Linda undan ifrån, blev att hämta två lass ved med fyrhjulingen.

Idag testade jag den nya sadeln på Showie igen, eftersom jag tyckte att hans inte satt så jättebra. Hade en känsla av att den skulle passa bättre och det gjorde den oxå. Blev ridhuset idag med och lillen å mamma kollade på. Showman gick helt underbart bra, så duktig va han idag, inte alls lika tung som igår trots tyngre underlag.

Av Frida ... - 15 februari 2013 10:15

Då var träningen med Showie igång igen, får se hur länge dethär håller. Körde ner han till manegen, går att skritta ner men med tanke på is, att han är lättlastad och min vikt så kände jag att köra vart bäst. Eftersom jag väger så mycket vill jag bara rida korta pass med honom tils min vikt är bättre.

Lastningen gick jättebra, han fick en busig blick i ögat, vi ska ut på äventyr. Snäll i ridhuset som han aldrig varit i. Hunden satt tyst i hörnet undertiden jag red och Showie vart väldigt tung. Han försökte sitt bästa och blev mjukare och inte så ryckig. :)

Av Frida ... - 14 februari 2013 20:11

Idag tog jag det mestadels lugnt, blev å tvätta svansarna på hästarna, fläta dem å lägga i påse. Shit vad dem fäller vinterpälsen, hela stallgången vart täckt av päls, mestadels ifrån Showie xD.

Vad händer på gården? Jo, vi håller på och bygga paddocken. Vi har fällt dem gamla träden och kapat upp dem till ved. Körde ut allt med fyrhjulingen och eldade slyet. Ytan är snart hel jämn och ska sedan stå å dra i några månader. Så till våren kommer vi att fortsätta.

Vi ska sätta oss ner och göra ritningar på hur vi vill bygga stallet så vi kan skicka in dem. Lilla maskin hallen ska vi så fort som möjligt gjuta en plata och lägga i värmekabel. Isolera och sätta upp väggar i lilla maskinhallen.
Mycket att göra, men kul att se gården växa fram!

Ovido - Quiz & Flashcards