Alla inlägg under november 2011

Av Frida ... - 30 november 2011 09:53

  Det har varit fullt upp med den nya kusen, så hinner knappt skriva alls. Ska försöka bättra mig (Frida).


Nu har jag blivit magsjuk och kan inte jobba . Hoppas jag klarar av att ta hand om hästarna ikväll, det gick igår så borde gå idag med.  


Showman skulle ha massage förra veckan men så blev det inte pga att massör inte kunde starta sin bil. Jag ska ringa en annan massör och se om hon kan snart komma ut och kolla på han. Kosse träningen gick hur bra som helst. Showman försökte hänga med i svängarna. Testade cutting och sorting. Showman var lite rädd för kosserna men sen gav det sig och han kunde gå in mitt i hjorden och plocka ut kor. Andra träningspasset började han vilja jobba mer men han fattade inte riktigt vad han skulle göra. Andra säger att så blir det ofta dem första gångerna. Men det var kul att testa och även bra att göra något annat än bara rida runt.


Nova utvecklas varje dag, hon tar inte några små steg direkt utan mega kliv fram i utvecklingen. Sen har hon även sprängt och fastnat i staketet . Så nu är hon lite tjock i benet och haltar dem 3 första stegen när man går med henne. Hon blir bättre med BoT skydden på sig och går på promenader. Jag blir ju bara mer och mer förälskad i denna hästen. Hon vill verkligen lära sig och göra rätt. Hon var som ett blankt blad, kunde inget alls, nada hanterad ungefär. Efter 3 veckor har vi; promenerat omkring ute med hängande grimskaft, lyft hovar och kratsat, ställt upp henne i stallgången, borstat över allt, satt på vatten kyl skydd fram, BoT på frambenen, gått över bommar, longerat, slängt på schabrak på ryggen, satt på innetäcke och kastat runt det, mockar med henne inne i boxen, avmaskat, smörjt in mullen, tvättat svansen och sen har vi busat en massa. Så fort jag ser henne bli lite orolig i ögat så slutar jag med en gång. Tycker det gått väldigt fort fram men det har som sagt varit på hennes villkor.


Jeffe har varit hos veterinären och vaccinerades. Pappa tog honom dit och när han kom hem efteråt var det med ett stort leende. Veterinären hade tyckt Jeffe var ovanligt välvårdad och fin. Men de brukar dem ju säga när jag är där. Han hade tydligen även varit lugn och skött sig trots att det var pappa som tog han dit.


Jag ska resa bort på lördag fram till tisdagen. Jag och mamma ska unna oss lite lyx och shopping i staden Warszawa. Min kille och pappa ska ta hand om hästarna. Lite orolig för hur det ska gå men jag har inte så mycket val. Pappa kan ju vara lite klumpig bland hästar pga okunnighet, men han brukar alltid lyckas lösa det väldigt bra med hästarna. Killen har mer koll på hästar, han kan säkert få för sig att sadla Showie och rida ut med honom. Haha. Han är bra med hästar och vet hur det går till i Lennarts stall.


Min kille sa i förrgår (28/11)  att han skulle åka till Jönköping och handla 29/11. Men han hade inte kunnat sova natten imellan pga att han har vänt dygnet. Var gör galningen?! Jo, han skiter i att åka till Jönköping och åker iväg i sin älskade röda V50, inget konstigt där inte, men nu kommer det, han köper en V70 och säljer sin älskade V50. Detta kom han på under natten då han inte kunde sova. Och varför gjorde han det?? Jo, för då kan han dra hästtrailern och jag kan låna den bilen så har jag två bilar som kan dra trailern. V50 fick dra mindre än Citroën, så vi tyckte inte det var någon idé att sätta på dragkrok på den, därav en V70. Ja, min kille är underbar ibland.

      

Av Frida ... - 17 november 2011 16:45

Jag var inne för ett tag sen och skrev, men då lyckades min lillebrorsa sabba internetet så allt jag skrev försvann. Då blir man glad va?! 


I fredags bestämde vi oss för att hämta min nya själva. Transportören ville lasta om henne på Åby, alltså att vi skulle hämta henne där. Och min tanke var "Nej verkligen inte, jag tänker inte lasta om en så ung häst som dessutom aldrig åkt transport innan. Så vi gjorde iordning transporten och satte in en kamera. Vi ville se hur hon stog och hur hon reagerade när vi svängde osv.


Åkte upp till Katrineholm, jag körde först och pappa tog över den sista biten. Vi fick punka på höger fram på bilen i Bollebygd ( kom inte så långt innan de hände). Så fick byta däcket. Tur man hade pappa med . När vi kom fram tog dem in Nova och sen pratade vi lite. Efter det var det dags för första gången hon skulle lastas. Min lilla gullunge lastade sig själv sen vände hon rumpan mot krubban (alltså ställde sig som hon ville åka baklänges). Sen fick vi lite papper och åkte hemåt. Jag bestämde mig för att köra hela sträckan hem så pappa fick vila. Nova stog nästan helt still under färden och åkte baklänges. Lasta ur henne var inga problem, hon gick snällt och lugnt av rampen och hoppade av på sista steget. Sen ville hon inte gå in i stallet, men lite kli på rumpan fick henne att gå. På morgonen fick inte stallägaren ut henne. Så hon fick stå ensam inne, vilket hon inte alls brydde sig om. Fick träna henne lite samma dag och dagen efter kunde stallägaren ta ut henne. När jag kom igår kom Nova gåendes och ville att jag skulle ta in henne. Hon är en riktig mysgris. Hon älskar att bli borstad och gärna i ansiktet. 


Nu när hon landat lite i sitt stall så känner jag (än sålänge) att hon är precis som jag trodde. Cool i sig själv, alltså lugn och försiktig men ändå framåt när det är något hon blivit lite rädd för.


Showman ska till helgen ko tränas, det ska bli väldigt spännande. Han har knappt tränats sen uppvisningen vi hade på Alleby ridklubb. Känner att han är spänd i musklerna, så han har mestadels tränats ifrån marken och igår satt jag upp och red lite lätt. Han börjar bli bättre men nästa vecka kommer massören.





Av Frida ... - 8 november 2011 12:05

Var hos läkaren igår och han tyckte vi skulle magnetröntga mitt knä, för han tror det är något med korsbandet  . Så nu väntar jag på att få en tid för magnetröntgen.


Showman har fått ta de lugnt efter senaste tävlingen och uppvisningen. Han har gått för hårt och har nu en muskelknut under magen vid sadelgjordsläget. Därför ska jag försöka få ut en massör så fort det går, eftersom jag inte klarar själv att massera bort den. Idag fick han tränas i rundcorallen för andra gången. Han skötte sig fint och jag testade saker jag läst om och sett men aldrig prövat. Olika vändningar med hjälp av ett långt rep. Det blev en magisk känsla när det funkade. Han tuggade och gav mig riktigt mycket uppmärksamhet. När jag kände jag var klar för dagen så tränade vi på några trick som behöver finslipas (inte gjort det så mycket den senaste tiden). Han var jätteduktig.


När jag kom hem fixade jag iordning transporten och städade ur min bil (soptippen) lite snabbt. Blir så lätt att saker ligger kvar i bilen, hade 2 tjocktröjor och en jacka t ex.


Nova har vi bokat transport till men vi får se om dem kan köra henne den 15/11. Så kanske om en vecka kommer hon.


Busade med hunden en stund och tog lite bilder på monstret. Som för en gång skull kunde vara still   . 

 

Ovido - Quiz & Flashcards