Alla inlägg under mars 2012

Av Frida ... - 21 mars 2012 08:03

Har blivit vrålförskyld. Så nu kan jag inte stödja på benet och så fort jag hoppar runt på kryckor så kan jag inte andas. Kan knappt sova om nätterna. Sen har jag drömt ganska livligt och har tydligen rört mig mycket. Så vaknar av smärta i knäet. Tror jag rör mig lite för mycket för mitt eget bästa när jag sover.


Idag ska jag ändå försöka åka till stallet för att lära pappa hur man longerar hästar och pussa på Nova. Funderar på skaffa ny telefon, vi får se om de blir av.


Jag ringde läkarna på måndagen, eftersom jag fortfarande inte kan gå på benet. Fick då svaret att jag inte kommer kunna gå på benet i 1- 2 veckor. Igår var jag hos sjukgymnasten och efter träningen säger han att det kommer ta 3-4 veckor innan jag kan gå igen. Eftersom mina muskler stänger av pga smärtan så är det inget jag kan göra mer än försöka lura musklerna. Lättare sagt än gjort.



Av Frida ... - 18 mars 2012 18:29

Jag har inte kunnat skriva här på bloggen pga en rad olika anledningar.


Nova har tränats för Jonna i halter klasser mm. Hon var tydligen en stjärna i det, så hoppas jag bara att jag kan göra rätt så blir det super. Fick mycket beröm från olika håll eller rättare sagt fick Nova det. Hon har ett otroligt steg och är ju sjukt snygg att se på. Snällare häst får man leta efter och jag tror inte man hittar någon mer snällare än henne.

 

Nova har haft hoppsadeln fastspänd två gånger till och har fått gå runt i boxen med den. Inte så farligt har hon tyckt. Hovslagaren skodde hennes framhovar en andra gång nu och det gick betydligt bättre. Tydligen är hon snällare än 4 åringar att sko.


Showman har också blivit skodd och var en riktigt djävul mot hovslagaren. Showman har haft det lite tufft nu det senaste pga att jag inte kan träna honom och han behöver verkligen få träna 6 dar i veckan annars blir han rastlös.


Har glömt att berätta att Showman startades i en pay and ride. Vi blev godkända med 66.8%  Inte dåligt med tanke på en veckas träning och en massa problem på morgonen när vi skulle iväg. Pappa fick komma och slipa av transportlåset. Med grym grooming av Linda och en massa tur, han vi få loss transporten och få Showman färdig i tid.

Han fick åka med sadel och jag fick byta om undertiden pappa fixade låset. Red med ett trasigt knä och Showman vägrade att tom ta så enkla saker som hörnpaseringar dagen innan tävlingen.

 

Jag har opererats och skulle tydligen kunna gå på benet dagen efter, men det kan jag verkligen påstå att jag inte kan nu 3 dar efter operationen. Börjar kunna stödja mer på benet men hoppar runt mest med kryckor. Min pappa har fått ta hand om hästarna och jag känner verkligen att jag aldrig kommer kunna vara utan hästar. Saknar dem enormt nu när jag är fast i huset.


Idag med mycket smärta åkte jag till stallet fick pussa å borsta på Nova, som håller på att bli mörkbrun. Tappade balansen lite en gång och tog tag på hennes ena övre bakben, rejält för att hitta balansen igen, vad gjorde hon.......jo hon stod snällt och lät mig göra det inget konstigt alls. Hade jag gjort så med en annan unghäst, svar nej. Hade hellre ramlat, på det sättet jag tog tag på henne hade skrämt andra hästar, tror till och med att Showman hade reagerat på det. Hon snor mitt hjärta mer och mer.


Showman skulle mamma borsta på, men han var så spänd och sprang runt så jag valde att hoppa fram med kryckorna och borsta han själv. Vad gör han jo står still och gör det jag säger. Blev trött ganska snabbt och fick sätta mig och Showman var fortfarande lugn. Hoppade till manegen och pappa ledde hästen dit. Mamma satte en pall i mitten av manegen och lät mig hoppa dit. Pappa gav mig hästen och ett longerspö, sen var det bara att longera, sittandes. Man såg på hela Showmans kroppsspråk att han mådde genast bättre. Kändes lite konstigt att sitta ner och lägga armen över huvudet när han kom bakom ryggen, så han kunde springa hela varvet runt. Skritt, trav och galopp, vändningar och stopp. Showman gjorde det jag bad han om. Släppte sen honom eftersom vi var ensamma i manegen. Showman sprang runt och bockade i serier. Han kom sen till mig lugnt och vi gick in.




Ovido - Quiz & Flashcards