Alla inlägg under maj 2011

Av Frida ... - 29 maj 2011 12:34

Idag började tidigt kl:04.30 ^^

Det var sminkning och hårkris.

Fridas pappa såg så het ut när han satt fast släpet i bara sin morgonrock.

Sen snabbt iväg till stallet då vi redan var sena.


Gick någolunda smidigt i stallet och hästan gick på utan problem.


Resan till tävlingen gick rätt smidigt och Frida lyckades äta upp hela hennes frukost på en macka.... Inga skyltar var utsatt som lovat men vi hitta dit i alla fall efter en riktigt proffsig U-sväng av Frida. Klockan var 7.20 när vi anledde först av

alla och vi kände oss ganska ensamma. Sektriatet öppna 5 min senare än planerat.


Häst var någolunda medtagligt snäll att göra i ordning så vi luffsa snyggt iväg till paddocken.


Framridning

Kl.8.20 Gyttjebadet till paddock  , inte längre några snyggt vita badade ben på hästen. Han var snäll men väldigt seg när det gällde att stanna och rygga, han var lite obalanserad i galoppen men det var förväntat då det var en väldigt liten volt.

Kl. 9.00 starta första klassen så det var inte mycket tid till framridning men som tur verkar det som porletterna har fallit ner i Showmans huvud och det inte bara handlar om att gasa, gasa utan att faktiskt lyssna på sätet.


Western Riding

Han var ganska fin och lyssnade bra. Han var lite för lång i galoppen men det ska fixas. Domaren kom fram efter ritten och komentera samma åsikt som Frida tyckte. Blev etta.


Western Reining

Frida red en volt för mycket. Showman var något trög, på gränsen till för trög men var med med sätet riktigt bra, dock så höll inte Frida takten riktigt och orkade inte för att det skulle bli riktigt bra. Alla diskade i denna klassen.

 

Western Horsemanship

Lite rörigt i klassen. De skulle tagit in ekipagen bakvänt så de kunde starta i rätt ordning. Mönstret blev okej, han ville gå vänster volten i galopp och dra mot utgången, alltså höger men Frida satt sig lite djupare och fortsatte rida så hästen blev balanserad och sänkte sig genast. På spåret ville han inte att Frida skulle sitta på vänster sida så Frida fick tjuv dra lite i tygeln, annars gick han riktigt bra. Skulle önska lite mer balans men det kommer med tiden. De blev etta.


Western Pleasure

Inför denna ridningen satte hon sig tungt på vänster,Showie var snäll. I höger varv lät han Frida sitta på vänster sittben. Sen när de bytte till vänster varv slängde han över henne.Frida döljde detta bra.   Han var snäll och gick bra annars. Det blev ytterligare en första placering och den sista klassen för dagen.


Det blev dessutom lite shopping på tävlingsplatsen till Fridas illa sittande western chapps. Nu ska de pimpas, så de sitter bättre och ser snygga ut.  


Blev en varmkorv till tidig lunch.


Dagen lyckad då Showie äntligen förstått då det inte är gasen utan sätet som gäller. plus till skötare Linda som klantade sig mindre än förväntat.  


Vi åkte redan hem kl. 11.20, något som kändes härligt!

Nu hoppas vi bara på att de skickar poängen till oss.


Bilder :


            Showman tröttnade på att visa upp sig

Av Frida ... - 27 maj 2011 16:28

Dagen började med att dricka ett glas juice sen bar det av till stallet. Jag red Showman, det blev ett ganska långt ridpass med mycket arbete. Shit va bra sits jag fick efter att jag igår red barbacka  , satt ju som jag var fastklistrad. Showman ville inte helt lossna i vänster tygeln. Red med två händer idag på ett tredelat bett. Fick loss han mot slutet och han bar sig bättre i galopperna.


Sen var det dags att skölja av den svettiga hästen och tvätta hans vita ben å svans. Tog evigheter innan benen torkade så jag kunde raka dem, valde att mocka och packa undertiden. Rakade huvudet och hästen stod och somna  . Ibland är han söt. Såg även att han hade ett gammalt litet sår där kedjan brukar ligga an   så arg på mig själv. Rakade sen benen, dem blev allt annat än fina  .... haha.


Åkte sen och mötte upp pappa   som köpte en god baguett till mig. Åkte hem och vilade upp mig lite, sen var det dags att städa huset och tvätta kläder och den sista tävlingsutrustningen och Linda du har redan en fixad bädd här med mycket fina rena lakan  , ska se till så inte Jeffe inviger den.


Har totalt glömt att jag måste fixa fram en plommonfärgad ögonskugga till på söndag, så ska sitta på skype med   (Linda) och se om hon har någon i rätt färg.


Ska åka till stallet och mysa med hästen. Sen ska jag fixa ett hönät och kraft till transporten, så det är iordning.

Av Frida ... - 26 maj 2011 15:56

Idag vaknade jag ur världens bästa dröm . Åkte till stallet efter lite bus med hunden. Showman fick beta lite och så fixade jag allt i stallet, så att det bara är rida och fixa med Showman. Fick sen när jag kom hem tvätta min bil ( den va nog den smutsigaste i hela världen), har inte riktigt hunnit med att hålla rent i den utan fokus har varit på häst och hund.


Jag är ju den personen som vill ha ordning runt omkring mig, speciellt under tävlingar eller när jag åker iväg (detta vet Linda ganska väl    ). Vi ska iväg på tävling igen (29 maj). Jag försöker göra det mesta så tidigt som möjligt och helst innan Linda kommer, så vi bara fokuserar på små sakerna när hon kommer ( vill ju inte trötta ut henne innan tävlingen  ). Med så tidigt som möjligt så menar jag att det mesta redan nu är inpackat och jag har koll på var allt är och när det ska göras iordning.

Av Frida ... - 15 maj 2011 22:30

Idag var vi på West Star Göteborg´s tävling.


Framridning

Showman verkade inte alls vilja vara med. Han stack inte men han kändes väääääldigt lång i kroppen, han ville inte alls bära sig så mycket som jag tyckte. Vi kom inte överens alls. Ibland är han verkligen en envis åsna, det finns inte så mycket att göra åt det mer än göra det bästa av det för stunden och sen hem och träna mer.


Jag kände mig ju mindre glad över att första klassen var Ridingen med ett antal galopp ombyten. Funderade ärligt på att stryka mig.


Western riding B- nivå

Kollade på när min tränare red programet, men sen tyckte vi hon red fel, det gjorde mig lite osäker, trodde jag ärt in mig fel program. Tur att Linda hade papprena iordning denna gången så jag snabbt kunde kolla på programet och känna mig säker. Jag red in, tänkte försöka sätta de 4 bytena på serpentinerna (slalom). Jag var bestämd mot honom och lyckades glömma hur han var på framridningen. Red igenom hela programmet, ett av bytena blev ganska misslyckat, alla andra satte han. Blev 1:a


Walk and Trott E- nivå

Linda red på Showman, en idé vi kom på 14 maj.


Western horsemanship B- nivå

Showman blev bara mer och mer jobbig. I denna klassen ville han hellre ut ur manegen så när vi gjorde höger volterna i mönstret så drog han mot slutet åt vänster. Detta gjorde mig inte alls glad, idiotiska ponny fasoner. Han ville även göra rollbacks när jag ville rätta till hans snea backning. Ute på sen på banan gick han bättre men galoppen va skit och joggen var mer som trav dock lugnare en senaste tävlingen. 4:a


Reining C-nivå

Detta är vår andra rening tävling och första c- nivå rening. På framridningen inför denna klassen ville jag bara hoppa av hästen och lasta in den i transporten. Så roligt tyckte jag de var. Jag valde att inte bråka med honom utan bara skritta runt och stanna lite ibland, så jag fick komma ner i sadeln och nudda han lite med skänklarna. Inne på banan så skritta han lugnt in. Ibland blev dem stora högervolterna lite snea då vi drog in lite i början av volterna. Han ville göra mer byten en vad jag tyckte, dock gjorde han de inte. Spinnen långsamma men okej, 4 varv är inget vi gjort innan. Bytena funkade. Rollbacken gick okej och slidestoppen gick inte alls bra. Fick inga straffpoäng!   Duktigt av oss. Blev 1:a


Western pleasure B- nivå

Både Showman och jag ville helst åka hem, men skam den som ger sig, vi är här för att träna inte för att vinna. Red in, han hade obalanserad jogg, konstig galopp, trög backning och helt skev för han tyckte han skulle göra rollback. Blev 4:a


Nu hemma och fram till nästa tävling har vi mycket att jobba på. Galoppen måste bli mer bärig. Jag måste skärpa mig när det gäller min sits. Mycket måste finslipas.

 

 

Av Frida ... - 1 maj 2011 18:31

Imorse var stressit som som inget annat  . Håret tog längre tid än planerat vilket ledde till en snabb sminkning som vi tänkte skulle avslutas i stallet. Vi är evigt tacksam över Fridas mamma som fixade vår frukost   medans vi fixade det sista. Underbara snälla Fridas pappa som backade in bilen till transporten medans vi lastade det sista in i transporten, dessutom passade han hunden under dagen. Måste ha slagit nytt rekord då vi fixade hästen, sminket och lasta på 10 min.


Körde vilse i Borås, notis, skaffa bättre kartor och Linda, läs på dem, Frida kan inte läsa kartor och läsa skyltar och köra åsnan samtidigt  , detta verkar ej trafiksäkert. Men vi kom fram kl.8.00 precis när de satt upp sista skylten, först av alla dessutom!


Frida red fram ganska länge, tog det lugnt och gjorde iordning honom. Var så där, åsnan gick från pigg till seg till pigg med jämna mellan rum.


Western Horsemanship, rätt många startande och Frida och Showman var först.

Katastrof är ordet Frida beskriver hennes ridning med, kändes bättre än första tävlingen och att de kommit längre i träningen. När folk körde om dem blev Showman taggad. Detta slutade chockerande nog med en andra placering.


Western Riding, inte mindre folk här heller, snarare mer. Mönstret var redan intränat dock var banan utlagd något skevt/ annorlunda än vad vi var van vid.


Western Reining, dagens show som Frida och Showman bjöd på, synd ni missade den  . Frida tänkte skämma ut sig själv   genom att ställa upp i en gren hon inte tränat något på. Först in av alla på banan. Det var 18 startande   efter Frida och väntan var...inte olidlig, ganska skön snarare då Frida lyckades byta skjorta och Linda fixa bort de snygga turkosa benskydden. Sen gå in på prisutdelningen och de fick en glad överraskning då de fick en femte placering, en chock för Frida som inte var säker på om de skämta eller inte.


Western pleasure, Showman och Frida jobbade på bra. Showman var något kastig med huvudet och ville inte riktigt bära sig så mycket som Frida hade önskat. Han tände bara till lite när pigga hästar körde om. Så han har blivit mycket bättre sen vi tävlade sist. Frida var trött och kände att hon hade hela öknen i sin mun och näsa. Det var riktigt dammigt, men under denna klassen kom det snö regn. Så blev riktigt kallt. Showmans backning var inte bra men i det stora hela så var det en bra ritt. Det viktigaste är ju ändå att dem blir bättre för var gång som går.



Lastade ganska snabbt hästen och åkte hem.

Dagens låt var "Don´t worry be happy"


Bilder:

             


Ovido - Quiz & Flashcards