Alla inlägg under mars 2014

Av Frida ... - 28 mars 2014 19:59

Fick en liten kick och påbörjade klippning av häcken...aj mina armar och händer, häcksaxen va lite tung. Tror jag behöver träna mina armar...haha.

Sen startade veckostädningen av lägenheten och plockade undan lite i stallet. Tänkte tvätta hästtäcken men pappa hade snott avloppsröret maskinen så det gick inte.

Red båda hästarna, började med Nova och hon gick okej, har gått bättre. Sen testade jag galopp i höger och när jag fattade med benen och smackade hände inget, aaaa just det kanske ska puss ljuda (hennes tecken för galopp) å galoppen kom direkt.

Sen testade jag även vänster som hon har haft mycket svårt för och vad gör hästen...jo hon tar rätt med en gång!! Grymt duktig! Avslutade passet efter det. Hon har ju aldrig fattat rätt på första, andra eller tredje försöket.

Showman gick också jättebra. Han samlade sig och det var längesedan han gick i en så fin å balanserad galopp tror det var 2011 senast. Gjorde byten och han blir så glad å taggad men fick honom att rikta energin rätt så blev jättebra byten.

Testade alla tre nya täcken och alla passade, blev en bild på HW täcket till Nova.

Av Frida ... - 28 mars 2014 09:50

Så fort solen kommer fram vill man ju göra saker. Får någon slags energi. Har haft sovmorgon med 30 min extra...haha. Passade på att byta vatten i hagen och vika ihop nya täcken å lägga in i hyllorna.

Det spöregnade igår så mamma och jag tittade ut för att sen säga "ska vi åka å shoppa". Startade med disskution om vart, Nödinge, Frölunda torg, Allum och slutade med Gekås i Ullared. 1 h satt vi i bilen påväg mot Gekås. Anledningen till att vi åkte var för att hästarna behöver nya regntäcken.

Har inte hunnit testa täckena, för när vi kom hem så låg Showman ner och åt hö. Inget konstigt med de...men första gången han inte reser sig när människor kommer fram till boxen. Så jag kunde inte med och be honom att gå upp. Tror han trivs bra här på gården :)

Av Frida ... - 27 mars 2014 08:19

Jeffe vart sjuk hela natten tisdag till onsdag...så blev inte mycket sömn. Gav fiskbullar vid lunchtid och han vart mycket bättre.

Igår struntade jag i att mitt knä gjorde ont och red båda två. Började med Nova ifall mitt knä inte skulle tillåta en häst till, så har jag ridit varannan gång. Nytt bett och jag var tvungen att ha sporrar för första gången. Hon tog det bättre än vad jag trodde, en kick mot ena skänkeln när det blev jobbigt och lite morr ifrån min sida så kom vi överens. Hon drog in något fruktansvärt i höger volt men i slutet av passet gick det riktigt bra i både skritt och trav.

Showman red jag på enhandsfattning hela passet (ska snart tävla så likabra att göra det). I höger ville han inte riktigt ta in huvudet lika mycket som i vänster. Trav med svung och galopp med mycket bärighet. Blev något luft upphopp men det är ju en ponny...haha. Är riktigt nöjd med honom...trodde det skulle gå sämre med tanke på enhandsfattning. Men icke.

Efter passen så haltade jag glatt in och tog av knäskyddet å satte på smärtstillande maskinen i 30 min. Blev nästan som ny xD. Eller inte...men den värsta smättan släppte.

Nova fick ett nytt täcke som satt bra. Ska försöka fixa bild...om hon kan tänka sig att vara modell.

Av Frida ... - 25 mars 2014 18:37

Provade täcket på Showman och det passade. Red honom på ridbanan i världens storm och han var på tåna. Vilket svung han fick till i högertraven. Riktigt fin galopp och balanserad. Allt gick bra...ända tills mitt knä la sig fel. Hade skydd på men det hjälpte inte, försökte få det rätt utan resultat. Usch. Jag som ville rida Nova.

Av Frida ... - 25 mars 2014 14:10

Åkte till Hööks för att köpa ett till bett till Nova, tror jag börjar bli lite bett freak, har ju inte ens hunnit testa det som jag köpte i söndags. Haha.

Råkade få med ett innertäcke med avtagbar hals också till Showman ( han behöver verkligen ett, har snyltat på Novas täcken hela vintern) och har lagt undan ett ute täcke till Nova på Kållereds Hööks som mamma hämtar imon. Ska ta kort på grejerna.

Av Frida ... - 25 mars 2014 14:06

Hovslagaren ringde igår och sa att han kunde komma tidigare. Så när han var klar med hästarna hade jag gott om tid innan resan till Borås.

Var gör man när knäet värker och solen skiner....jo man rider ut barbacka på Showman. Han frustade så nöjt under ridturen.

Hade jag skyndat så hade jag troligtvis hunnit med att rida Nova också, men knäet sa stopp.

Alltid lika trevligt på mötena i Borås. Folk undrar varför jag valde en klubb så långt ifrån när det finns närmare. Beror mestadels på den goda stämningen men också för att dem har alltid haft proffsiga tävlingar.

Av Frida ... - 24 mars 2014 13:48

Åkte iväg på distriktmötet igår och när jag kom hem kände jag av världens huvudvärk. Blev bara värre och värre, feber och tillslut kritvit. Som tur är så känner jag mig bättre idag och vilar upp mig.

Hovslagaren kommer i em, båda hästarna ska skos. Efter det så blir det att kasta sig i bilen och åka mot Borås för styrelsemöte.

Av Frida ... - 21 mars 2014 11:02

Var båda hästarna. Red först Nova och denna gången paddade jag upp ännu mera bakom bogbladen (där det fattas lite muskler). Det var som att sitta på en ny häst, en ännu mer positiv häst. Gjorde det flesta övningar fast med mer krav än innan och fick till det riktigt bra.

Showman visade sig inte att vara så stel som jag trodde, så kunde jobba på rejält, fick en riktigt fin vänstergalopp så beslöt för att göra ett byte, å vilket byte det blev, så grym. Han som har svårt för vänster till höger.

Nova börjar att mörkna nu ;)

Ovido - Quiz & Flashcards