Alla inlägg under juli 2012

Av Frida ... - 28 juli 2012 22:20

Åkte med mamma å brorsan till Backaplan. Fyndade två mattor och Viktor fick tag på sina fiske saker. Hemoch fick ett efterlängtat samtal, nämligen Håkan. Familjen utan Viktor valde att packa in färgen och åka till vårt stall för att måla. Verkligen perfekt målarväder när man ska vara inne.


Började göra rent och sätta upp all maskerings tejp. Sen tog pappa bort den rötna boxen med våld. Jag och mamma målade i världens fart. Blev helt groggi av målarfärgs doften. Snyggt blev de iallafall. Hämtade upp pizza på vägen hem.


Åkte till stallet och mådde riktigt illa. Började träna Nova i halter, det gick jättebra, faktiskt över förväntan. Tog ut henne, Kakan och Fendi. Fick laga ingången till deras hage. Fendi vart helt galen. Mkt power i den fölrumpan.


Kollade vattnet i alla hagarna mm. Showman fick tränas i ridhuset idag med musik igång. Till min stora förvåning så gick han riktigt bra idag med. Blev mest skritt och trav idag med lite galopp. Skänkelvikningar, öppna, volter i olika storlekar, hörnpasseringar, förvända volter och sätta under sin högra rumpa. Tog ut Nikita, Mikeno och Showman. Kollade igenom Lizzie. Nu e jag riktigt trött.


   

Av Frida ... - 27 juli 2012 23:04

Började med att träna Showman. Idag stod de uppmjukning och igångsättningar på schemat. Det var lite svalare så valde att rida inne i manegen. Satte igång högtalarna med lite lugn musik på. Showman blev lite knäpp när Loppan kom in, direkt när hon gick ut igen var han sitt vanliga jag igen. Fick honom att verkligen sätta in sin högra bakdel idag och riktigt fint å mjukt.

Nova fick vila idag, tog därför inte in alla 3. Kakan å Fendi var glada att se mig, men Nova tog god tid på sig innan hon kom.

Av Frida ... - 27 juli 2012 17:38

Idag åkte jag å mamma till backaplan i jakt på tapeter till trapphuset. Ingen fara och köpa det, men som vanligt så blev det lite mer. Köpte färg till stallet och mitt nya sovrum. Sen fick jag tag på en dammsugare som inte gick att motstå.

Igår tränade jag Nova i halter, hon fick känna på att ha kedje grimmskaft. Gick jättebra. Showman reds ut och fick klättra. Blev endast skritt och trav. Försökte få han att putta in sin högra bak och in med sin vänstra bog. Böjde igenom ordentligt.

Håller på och planerar lite saker, som jag inom kort kommer avslöja.

Imon eller på söndag åker jag över till en kompis paddock med Nova

Av Frida ... - 25 juli 2012 15:35

Då har sommaren äntligen kommit, för min smak så är det lite för varmt. Åkte på morgonen till Ikea, hittade en massa bra saker till mitt hem och stallet. Tyckte jag kom billigt undan dessutom   . Köpte 9 avfallshinkar eller vad man kallar dem för. Kostade 59 kr istället för 119 kr. Hade tänkt att köpa svarta skoförvaringsgrejer som liknade dessa men dem kostade 349 kr för 3 st. Tror dessa är större med. Iallafall ska jag ha 3 inne till skor och dem andra 6 ska vara i stallet. Har inte riktigt bestämt vad jag ska ha dem till, finns många alternativ. Sen blev det en massa annat.


Har suttit och kollat på träning för Showman och Nova. Såg i min kalender var och när tävlingarna kommer. Sa till Linda att jag antagligen inte kommer starta pga att när vi flyttar kommer det bara att finnas 2 boxar till mina och om jag åker med en av dem så blir en ju själv. Då måste vi flytta över Lindas Kelder en massa gånger, okej inga problem, men nu kommer det stora problemet. Om jag tävlar i oktober kommer dem stå installade antagligen om vi inte har skaffat ett vindskydd innan. Vem ska då ta in, ut, mocka, ge dem mat osv?? Vill verkligen tävla känner jag nu och träningsmässigt kommer vi ha tom tid över alltså inte pressat ihop allt. Hade vart kul å vara med på DM igen. Ska disskutera vidare med folk å se om det kan ordnas. Köper vi ett vindskjul kommer det fungera.


Idag gick jag in på stoff å stil och hittade tyg till en framtida tävlingströja. Var på rea så får nog pallra mig dit i övermorgon. Vill börja sy tävlingströjor igen, helst också till andra. Skämtade att nu när jag har så mycket plats ska jag nog öppna en westernbutik, något som gillades av många. Haha drömma kan man ju. Sitter just nu inte på dem pengarna så att jag kan starta en. Hade varit kul med showfiltar med utsmyckning, jeans, benskydd, några träns som är utsmyckade, egna designade tävlingströjor som är gjorda av mig. Sen hade jag gärna om Nova tävlas utomlands, starta ett klädmärke inom western. Så det var nog alla drömmar!


Med tanke på att några av dem omöjliga drömmarna är sanna så som, Showman, Qalms Crown Jewel (Nova) om jag ska vara ärlig, finaste hästen som jag har sett. Ååå det största en egen GÅRD!! För några månader sen kunde jag aldrig ens tämka att vi skulle äga, det kom så plötsligt. Min pappa stöttar mig rejält!


Vem vet, kanske har jag egen butik om något år   



Av Frida ... - 25 juli 2012 15:27

Gårdagen började med en snabb frukost sen i racerfart till stallet. Tog in Nova, Kakan och Fendi in i stallet. Borstadade av Nova och fixade å donade med solkräm å pälsglans spray i mannen, som för övrigt börjar bli bättre (enligt mig). Matade Fendi och Kakan slängde i sig sin mat, gav dem hö och åkte över till Showmans stall. Tog in Showman borstade lite snabbt och sen var hovslagaren där. Skodde Showman och för en gångskull var Showman bättre med bakbenen, tror det är att han bråkade förr pga kotorna som låg fel i ryggen som är nu på rätt plats. Ställde in honom i boxen och åkte över till andra stallet. Tog ut Kakan i stallgången och Fendi fick stå kvar i boxen. Satte på henne grimman och Simon fick rätta till framhovarna. Holl blev ganska trött i huvudet mot slutet. Tog ut Nova, Kakan å Fendi och åkte till Showman. Sadlade honom och red i paddocken. Han gick inget vidare kan jag säga. Spolade av honom och tvättade hans svans, sen vart man klar med allt.   

Av Frida ... - 23 juli 2012 18:00

Började dagen med att åka med pappa till jobb. Jeffe tyckte inte det var en så rolig id'e, han satt vid hallfönstret och säg så ledsen ut.

Det gick bra att jobba. Åt en go kycklingsallad till lunch. Stackars rörläggarna bara, fick en massa glas över sig och fick åka till kontoret och duscha av sig allt. Inte bästa dagen för dem.

Ska snart till stallet och mysa med 4 hästar.

Av Frida ... - 22 juli 2012 19:01

Idag hände det något stort! Första gången jag satt på Nova utanför ridbanan! <3

Började med att göra iordning Showman åt Linda (hon hjälpte till, så ska inte sno hela äran) och gick sen över till Lenas stall och tog in Nova. Borstade lite snabbt och gjorde iordning henne som vanligt. Dem andra väntade så snällt på mig undertiden jag gjorde mina vanliga rutiner i paddocken. Hon var otroligt lugn så gick snabbt igenom allt. Satt upp och skrittade. Linda gick till paddock ingången och jag red emot den.

Linda ledde mig förbi sommarhagen som Nova står i med Kakan å fölet Fendi. Dem gnägga till Nova men hon var hela tiden lugn. Linda satt upp och vi skrittade vidare. Över järnvägspåret osv. Kände att hon ville jogga 2 gng. Proade och hon fortsatte att skritta. Gick lugnt påvägen hem.

Underbara häst, säger jag bara!!! <3

Tog av allt å släppte henne i hagen. Gick sen till paddocken för att sitta upp på Showman, han var inte riktigt på humör. Mot slutet lyssnade han.

Fendi å Kakan fick kraft i hagen å spray på på kroppen. Fendi var riktigt hungrig efter tuppluren.

Lindas Kelder fick skrittas barbacka i grimma å grimmskaft. Fick lite vård av svans å sår plus kraftfoder. Sen vart de dags att åka hem. Äntligen!

Bild kommer på uteritten!!!!

Av Frida ... - 22 juli 2012 08:53

Idag kommer Linda att följa med till stallet och ska hjälpa mig med några saker. Vågar inte berätta vad det är innan det är gjort. haha. Fick sms på morgonen att min kompis Tina ifrån Levin stallet, hon vill vara med så ska hämta henne i Skrabbe eftersom den bussen hon behöver åka med måste bokas och det var försent att boka den nu. Min mamma ska tydligen också åka till stallet, hon tänker nog muta hästarna (har galrat i morotslandet, så hästarna ska få lite).

Ovido - Quiz & Flashcards