Alla inlägg under december 2011

Av Frida ... - 30 december 2011 15:40

Idag är en sådan dag som man bara skulle ligga kvar i sängen. Ibland händer saker helt oväntat. Var i stallet hos Showman och mockade, då får jag ett samtal om att min unghäst och hennes hagkompisar har rymt (antagligen har hon sprängt tråden när det ena stoet har jagat henne). Så var att rusa ut ur stallet och ja där stod dem. Såklart var inte grinden till järnvägen stängd, men de fixade maddes medryttare, och tur var det för 30 sekunder senare kom tåget. Sen sprängde en annan häst sin hage och sprang ut med dem. Tillslut sprang dem in i den trasiga stohagen.


Detta är bara en av massa oväntade saker som hänt idag. Känner att jag lever idag.


Jag vågade inte sitta upp på Showman idag, för då hade de la hänt något där med. Så jag tar tag i träningen år 2012 istället.

Av Frida ... - 29 december 2011 22:40

Åkte till Hööks idag för att se om dem hade kvar rosa skrittäcken, tänkte Nova kunde passa i det om typ över 1 år . När jag kom fram fanns det 1 kvar och dessutom var det rätt storlek  . Sen kollade jag runt lite i hela butiken, såg en massa fina tröjor som höll på att åke med hem, men backade, har ju köpt så många fina nya ridtjocktröjor det senaste, så nu får det räcka. Sen slängde jag en blick på ridstövlar och förutom dem varmfodrade ridstövlarna så hade dem fina läderridstövlar för halva priset. Så var ju bara tvungen att prova dem. Just den storleken som jag ska ha fanns och dem satt verkligen helt perfekt. Jag som har så svårt för att hitta fina läderridstövlar för mina feta vadmuskler (och en hel del fett  ), kan ju gissa att dem la jag inte ifrån mig.


När jag kom hem så gick jag runt lite i dem nya stövlarna, som formade sig fort. Chansade och red med dem idag. Det gick jättebra, knep knappt något alls i knävecken, trots att jag hade korta hoppläder. Testade även att hoppa och det gick bra med mitt knä. Hunden fick ta några skutt över hindret också. Showman var glad för att få hoppa.


Nova fick för första gången ha bett i munnen. Hon tog det hela lugnt (som vanligt). Tuggade en massa annars okej. Idag var hela hästen lerig, Noni hade kommit tillbaka och dem har aldrig gått ihop, så idag var första dagen. Det hade gått bra. Köpte kalk och fosfor tillskott till Nova idag, ska börja ge det imorgon.


Nu på kvällen beställde jag ett tävlingstäcke/ fintäcke till Nova och en tränsbag som matchar. Showman får en tränsbag som matchar hans fintäcken. Passade på att köpa nu när det var 50 % hos http://exklusiv.se/ 


Ne nu ska jag ta ett snack med Team kompisen Linda och sen blir det sängen, för imorgon ska jag hård träna killen. Haha stackaren ska rida Showman.



Av Frida ... - 28 december 2011 21:12

Idag tänkte jag tipsa om en blogg som jag följer. Nämligen http://larumhast.blogspot.com/ .


Jag har nu börjat träna inför halter klasser osv. Känner att jag verkligen inte är insatt i det  kommer att behövas en massa träning. Igår åkte jag över till min tränare med Showman, denna gången lånade jag min killes Volvo. Det fungerade bra, bara det att den är så ovanligt stor (i jämförelse med dem jag brukar köra). Showman, Jeffe skötte sig och det var solsken. Har världens bästa tränare.


Har börjat planera nästa års tävlingssäsong. Fick även hem min cattlemans padd från stall vrå, shit va snabba dem var. Nu väntar jag bara på nosebandsen och mecate tyglarna.

Av Frida ... - 25 december 2011 23:39

Haft full upp i två dagar, inte förens idag vart det lugnt.


Julaftons morgon var jag i stallen och fixade. Fick julfrukost hos båda stallen och såklart även julklappar ifrån båda stallägarna. Tack så mycket för dem fina julklapparna!! Det finns ont om bra stallägare (jag har inte träffat på många), att hitta en bra är som att vinna på lotto. Att då ha fått två riktigt trevliga och bra stallägare är ett under. Åkte sen hem och firade med familjen och på kvällen åkte jag och killen till hans familj och firade jul där.


Red ut på julaftons morgon med Showman och tog Nova på släptåg. Har testat att göra det i några minuter en gång innan, men inte haft henne på släptåg en hel ridtur. Vi tog det mest lugnt och skrittade, testade lite trav då och då. Hon hänger på bra och dem gångerna hon inte riktigt travar med när Showman travar så smackar jag och hon sätter genast fart. Hon är en riktig ängel. Fattar inte att jag fått köpa en så fin häst. Showman visar henne och är lugn även när hon hoppar till. Jag sitter på han men behöver inte bry mig så mycket om honom utan kan nästan lägga all energi på hålla koll på Nova. Springer hon på han så bryr han inte sig så mycket. Han tycker allt är okej. Därför tycker jag han är perfekt som häst att rida på när man har en handhäst med.


Showman har ju börjat sättas igång rejält nu. Jag har inte riktigt lust att rida utan känner mig ganska lat. Har dragit mig upp på hästen och Showman har visat sina bästa sidor. Jag blir lycklig när han är så och får tillbaka lusten med ridningen igen. Han har gått riktigt bra och bär sig otroligt fint. Känner att jag behöver åka över till tränaren och få lite inspiration.


Idag började jag kolla på lite youtube klipp, se hur showmanship går till osv. Det är hög tid att börja träna Nova nu. Ska nog få tummen ur och testa imorgon. Borde även tvätta och fläta Showmans svans. Haha så mycket att göra men gör man det.....ne... för man är lat. Hahah Ne nu måste jag göra det. Så dags att sova, så jag orkar imorgon. Ha det gött

Av Frida ... - 22 december 2011 16:32

Vet inte riktigt var jag ska börja, det har hänt mycket och har varit fullt upp. Men det är så jag gillar att leva mitt liv.


Jag har fått mitt knä magnetröntgat och har pratat med läkare efter det. Dem säger attden ena menisken är trasig och att det är något mer som dem inte kan sätta fingret på. Känns skönt att veta men samtidigt jobbigt. Jag ska titthålsopereras och sen får vi se vad som händer.


Ledig i några dagar framöver och v. 1 ska jag jobba igen. Känns bra på jobbet, men de är riktigt kämpigt med knäet. Vill inte gnälla eller klaga.


Nova och Showman har blivit vaccinerade. Idag kom hovslagaren Simon och skulle verka Nova. Jag hör han muttra om att han hatar hästar som bara exploderar utan förvarning, precis som denna damen. Hahah  . Jag gillar inte sånt heller. Hon hade tydligen varit fördjävlig när pappa lät Simon titta på henne när Showman hade skotts. Jag var bortrest då. Så min pappa fick ta hand om det. Kan ju tänka mig att den envisa damen inte gjorde som hon skulle  . Men idag så stod hon som ett ljus och Simon blev som alla andra, förälskade i henne. "Hon är en så underbart snäll häst"   haha. Det gick och tämja mitt monster.


Showman har gått riktigt dåligt nu under ett tag men nu känns det som att det börjar vända. När man haft dåliga träningspass i evigheter och sen det kommer ett riktigt bra, då ryser man riktigt till i kroppen av lycka och fattar varför man fortsätter med det.


Min kille och jag åkte iväg och köpte täcken å kuddar som jag har hos honom. För jag har en tendens att sno hans täcke  . Fick ett eget fluffigt täcke och två kuddar. Snälla, underbara pojkvän. Vi har även kommit på att han ska tävla med Showman 2012 i några klasser, så han ska nu hård tränas. stackars kille. Första gången han skulle rida ut slutade med världens terräng ridning i leriga backar. Tur att Showman är så säker på foten.


Jag har beställt en tröja att rida i, eftersom den inte finns i Sverige så får man ju beställa ifrån andra länder. Hittade även en som sålde en sådan padd som jag varit ute efter länge så det har vi även beställt. Vet inte till vilken häst jag ska ha den men tror det lutar mot Showman. Han behöver en ny padd. 


Har varit på två julbord, det ena med stallet och det andra med killens jobbar kompisar. Trevligt båda gångerna och riktigt god mat med .


Imorgon ska vi basta och bli rena inför jul. Ska även åka iväg å kolla efter en sak, men det får ni reda på i framtiden.   

Ovido - Quiz & Flashcards