Alla inlägg under augusti 2012

Av Frida ... - 28 augusti 2012 16:49

Idag borstade jag hästarna och tog ut dem som vanligt. Åkte hem till andra huset och städade lite. Min brorsa åktemed till Lenas stall för att hämta våra halmpellets. Linda mötte oss där å vi packade in allt i våra bilar. Jag körde pappas nya Berlingo.

Lämnade av pelletsen hos Lindas nya stall och körde mot fiskebutiken idag igen.

Är hemma å undrar vad jag ska göra idag med Showman. Vilket i- landsproblem.

Av Frida ... - 26 augusti 2012 10:16

Har gjort iordning i stallet och innan dess var det först uteritt med Showman å sedan frukost.

Showman var lite stel, tillslut lossnade det, gjorde övning nr 1 och 2 . Sen kan man ju inte klaga på utsikten.

Av Frida ... - 25 augusti 2012 13:32

Passade på att göra rent och fylla på nytt vatten i hagen. Skönt att inte behöva stå i ösregn å göra det.

Tog av dem deras regntäcken och Showman sov i hagen. Han som har legat å sovit hela natten inne. Blir ridning lite senare.

Pappa, mamma å brorsan kom hit med ett lass möbler och Jeffes spårutrustning. Pappa kör numera runt med en mörksilvrig berlingo, så se upp!

Av Frida ... - 24 augusti 2012 16:44

Idag vart det solsken och hästarna slapp sina regntäcken. Mamma var här på besök och lämnade av lite mer saker.

Hästarna får stå idag, vill inte att Nova står själv inne idag efter gårdagen.

Jeffe har däremot fått träna. Blev först lite Agility ( hinder och tunlar, ena med släp), sen fick han hämta andan och därefter lydnad och avslutningsvis trick. Han blev överlycklig när jag fällde ut tunlarna och ville genast in i dem. Blev låga hinder med svängar. Han lyssnade riltigt bra, vart ju ett tag sen. Lydnaden gjorde han kanon, enligt mig. Dessutom klippte jag honom i morse så nu ser han ut som en hund igen ;-)

Av Frida ... - 24 augusti 2012 07:53

Var riktigt trött igår efter att jag tagit ut hästarna så somnade om. Mamma kom lite senare och jag fick gå upp å hjälpa henne att packa ur bilen.

Städade lägenheten efter förra dagens bravader.

Felicia ringde, det var längesedan jag pratade med henne. Trevligt.

Linda kom hit och jag visade henne runt, för att sedan äta lunch och därefter rida. Tog in dem små hästarna och gjorde iordning dem. Idag testade Nova mig genom att lyfta en bakbenet och vifta med det när jag skulle borsta insidan. Sa till henne en gång men hon fortsatte, sa till en gång till och hon slutade <3.

Sadlade dem, Linda fick rida Showmanoch jag ledde Nova. Tog vägen bort mot kossorna. Även här testade hon mig, sa till och sen var det vra med det. Det blåste rejält och Nova fick se lastbilar osv på stora vägen, hon fick gå förbi prasslande ensilage balar (brydde sig knappt), hälsade på äckliga betongblock och hon fick titta på kossorna på nära håll. Hela tiden var hon lugn och nyfiken. Vi valde att vända och en bit ifrån hemmet stannade vi, jag spände sadelgjorden på Nova, tog ner dem snurrade tyglarna och stigbyglarna. Satte foten i stigbygeln och hoppade upp. Hennes reaktion var "vad gör du där uppe mamma". Skrittade hemåt med Showman i täten. Tog lite i bettet på henne och det var jobbigt för henne, men tog det i ro.

Detta var första gången hon lämnat gårdsplan och stall, hagar. Första gången jag satte foten i stigbygeln från marken och hoppade upp. Korta läder vart det med eftersom det var hoppsadeln.

Tack Linda för att du kom ut och hjälpte mig att genomföra detta!!

Linda och jag gick in å pratade. Sen gick vi ut med hunden till skogen. Tänkte plocka lite svamp, men denna gången utan hundens hjälp (har inte hans utrustning här). Jeffe fick söka dummisar och köttbullar i träd. Sen fick han springa upp och ner i backarna hur han ville. Vi hittade kantareller som Linda fick ta med sig hem.

Av Frida ... - 22 augusti 2012 19:32

Nu sitter jag i min sköna soffa nyduschad i min lägenhet. Hunden fick bada han med, efter ridturen var han ett riktigt lermonster. Tänkte raka å klippa han imon. Mamma kommer å hälsar på imon med.

Om uteritten då. Ibland känns det som man bara vill ge upp med Showman. Så nu till alla som tror han är en söt lydig och lätt ponny, så kan jag säga glöm dem orden och tänk istället envis, testar och vet hur han kan trampa människor på tårna. Han är så väluppfostrad han kan bli men ibland (ofta) är det som han bara visar fingret till en. Gäller att göra det bästa utav det. Idag var en sådan dag.

Nova ville inte vara själv i hagen, fast det var hästar brevid, så hon fick stå i boxen som dom andra dagarna. Idag blev hon lite ledsen, men det gick snabbt över och hon blev lugn. Älskade häst!

Kan nu konstatera att jag har djävulen och ängeln utanför i hagen.

Av Frida ... - 14 augusti 2012 10:42

Tandläkaren bytte räls på tandställningen. Mamma köpte en soffa och vi fick tag i 2krubbor, hövåg och fler elstängsel skyltar.

Åkte till Beijers i Älvängen och shit va dem var trevliga där. Blir hädanefter att bara handla byggvaror där.

Fick iordning på mitt skåp i sadelkammaren och satt upp lite grejer bla boxskyltarna.

Av Frida ... - 12 augusti 2012 23:52

För en vecka sen fick vi boxarna och på måndagen satte vi upp dem. Mamma och jag åkte och köpte lasyr till boxarna, blev en mörkgrå.

Åkte till stallet för att kolla Novas öga, hon var svullen igår i det. Men idag var svullnaden borta. Fick hjälpa Gabby och Sofia att lasta Fendi som skulle iväg på visning.

Åkte till vår gård.

Idag tog vi in hälften av höet, fick hjälp av Viktors kompis Robin. Viktor satt upp den sista garderoben, medan jag och pappa höll på med betongen. Sen åkte mamma å Viktor hem och jag å pappa satte upp garderobs dörrarna.

Ovido - Quiz & Flashcards