Alla inlägg under juni 2012

Av Frida ... - 17 juni 2012 18:21

Pratat med Linda angående High Chaparall, åkt och köpt godis å kolla på kläder. Hitta en asfin bikini och linne.


Ska åka och träna med Showman, väntar på att manege träningarna ska vara över bara. Nova ska jag bara smörja in mulen med solkräm. Igår kom hon travandes emot mig i sommarhagen  ....äkta lycka!!!! Showman är och förblir en ponny han skulle aldrig komma springandes om han hade andra hästar i hagen och en massa gräs.


Nöjd med min prinsessa, förr: behöva gå runt efter henne ett tag sen få tag på henne.,Nu: kommer hon springandes emot en!


Dags att dra till stallet bye

Av Frida ... - 15 juni 2012 18:15

Jobba med pappa idag och blev hur trött som helst i kroppen. Kände på mig att jag inte skulle kunna sätta mig ner i soffan och sen åka till stallet, så begav mig direkt.


Idag tog jag tag i Showmans konditions problem och sadlade upp med westernsadeln. Den tjocka ponnyn fick galopp intervalla i skogen idag. Första intervallerna höll han på att dö, mot slutet galopperade han på bra även om han var trött, jag tror det var för att det var hemåt  .


Egentligen hade jag velat sitta i min hopp eller distans sadel, men mina knän accepterar inte det så får få ont i röven istället genom att sitta i westernsadeln med aslånga stigbyglar. Haha.


Nova blev det mest pyssel med och vila huvudet. Mockade ur en skottskärra bädd idag med. Duktiga jag.

Av Frida ... - 14 juni 2012 18:00

Idag kidnappade jag Linda eller inte. Men iallafall så träffades vi i mina stall idag. Började me Showman, han fick gå ett pass i manegen och vi tränade på gårdagens övningar, vilket gick okej, bättre än igår, så åt rätt håll. Linda tyckte nog han såg bra ut och lyhörd, hon var ivrig att få sitta upp på han. Vilket hon såklart fick  , man kan ju inte tacka nej till en så snygg brud alltså. Haha. Hon tyckte han var riktigt lätt.


Anledningen till att Linda åkte med var dels för att få se på finingarna, men även hjälpa mig med Nova.


Idag tänkte jag åter testa att ligga på henne med min tyngd. Sadlade, borstade osv. Plockade en massa dumma fästingar. Gick ut i paddocken och longerade som jag brukade, ner med stigbyglar osv. Idag reagerade hon mer än hon har gjort tidigare. Reaktionen blev kryp in mot mamma be om hjälp, när jag sa nej fixa de själv, nu blir jag arg sa hon och lättade baken två gånger 2 dm högt upp. Sen fortsatte hon med traven. Reagerade mer på stigbyglarna bankandes mot sidan också. Drog in svarta baljan. Hon reagerade mer på när jag bankade på sadeln. Hon blev inte rädd men testade lite. Accepterade det sen och jag fick lägga mig på henne igen.


Linda fick även gå runt med henne och parkera henne, dunka på sadeln osv. Det gick bra. Sen fick jag lägga mig på henne igen och Linda gick några steg med henne, hon tyckte det blev asäckligt! Sakta tog ett steg i taget. Gled av och gjorde om, denna gången hade hon accepterat det och jag åkte på magen runt lite tills jag typ gled av. Vilket svung hon hade i skritten. Haha.


Bilder och kanske video kommer. 

Av Frida ... - 13 juni 2012 17:45

Idag valde min älskade pappa som temaet även kallar BOB (Bär Och Betala) med på träningen. Han fick köra transporten och hjälpa mig lite med att packa in hö och kraft. Sen stänga å öppna rampen på transporten.


Showman borstades och sadlades hemma. Eftersom vi skulle åka 2 km så fick han åka sadlad med flecetäcke över så risken att fastna blir mindre. Skulle aldrig lasta en icke transportglad häst med utrustning på. När Showman fattade att vi skulle åka iväg blev han taggad. Gick in med en gång som vanligt och fick sitt godis.


Showman kändes ganska okej idag på framridningen. När Elenore kom började vi träna på att få upp bogen i traven. Sen galoppen. Förvänd galopp på volt och serpentiner, byten på serpentinerna och öppna i traven. Överlag var han sammarbetsvillig. Vänstergaloppen i förvänt varv blev i bland hastig, gick bättre i serpentinerna  konstigt nog eftersom det blir snävare svängar.


Showman och jag var rent ut sagt döda efter passet. Jag å Elenore konstaterade att det enda som verkligen måste förbättras inför Sm är hans kondition. Min kan jag inte göra så mycket åt då jag inte får springa. Men mer ridning blir det.


Nova fick vila idag med tanke hennes två senaste arbetsdagar så behöver nog hennes hjärna hinna med lite  .



Av Frida ... - 12 juni 2012 17:30

Idag vaknade jag klockan 10. Kastade på mig kläderna och rusade till stallet eller gasade. Tog in Showman först och lät han stå inne. Hämtade sen Nova. Borstade lite på henne och sen kom hovis. Han och jag var överens om att hon inte ska gå barfota fram, så det blev varmskoning fram och verkning bak. Idag testade hon lite men såfort jag sa nej slutade hon med en gång och tittade på mig. Berättade för Simon om gårdagens händelse och han var inte alls förvånad över det. "Hon litar så mycket på dig" fick jag som svar.   


Showman testade igen, jag blir snart galen på han när det kommer till skoningen. Han blir ett riktigt svin.


Blev ingen träning för Madde då hon måste fick vaka över Emelie. Bestämde att jag ska träna för Elenore imorgon istället.


Showman fick tränas i ridhuset igen. Han var inte alls glad idag. Testade mig en massa och gjorde inte alls som jag bad han om. Igen bra dag med honom alltså. 

Av Frida ... - 11 juni 2012 17:15

Började dagen med att öppna paket, åkte sedan till Showman. Red i manegen lite mjukgörande mm. Han lyssnade väldigt bra. Fin start på ens födelsedag.


Gick sen över till Nova. På morgonen hade jag haft en känsla, idag ska jag ligga på hennes rygg. Den tanken släppte inte. Så jag tog in henne ifrån betet, borstade och sen sadlade. Idag fick hon även ha bett i munnen. Vi gick ut och jag började longera henne. Hon brydde sig inte allt för mycket, tog ner stigbyglarna och "dunkade" mot hennes mage, brydde sig inte, longerade med stigbyglarna nere i skritt och trav, tyckte hon inte var något speciellt. Drog sen in svarta cement baljan som hon avskyr, men inte denna dagen. Parekerade henne brevid ställde mig på baljan och klappa henne en massa. "Ryckte" lite i sadeln, lutade mig mot henne och sen efter att ha gjort sakerna några gånger om la jag mig på hoppsadeln med hela min tyngd. Det tyckte hon inte heller var något speciellt  . Min baby börjar bli stor. Hahah hon e en jätte i höjden.


Bästa presenten någonsin!

Av Frida ... - 10 juni 2012 19:55

Tror jag dödat denna bloggen...haha. Kanske ska damma av den lite å börja skriva igen.


Har några nya fina bilder på min älskade häst Nova. Hon är typ chokladbrun på rumpan, å alla som känner mig vet hur mycket jag gillar choklad  . Hon har den senaste tiden fått vila. Har varit inne på kliniken igen med henne. Denna gången pga att jag tyckte hennes fram knän såg lite konstiga ut, det visade sig att hon hade växtvärk och jag ska åka in igen 2 månader senare (nu mindre än 1 månad) å kolla henne igen. Tycker att hon blivit bättre, men vi får se. När vi var inne tog vi även besiktningsplåtar på henne och hon har inga lösa benbitar eller konstigheter där det brukar vara på hästar. Skönt att veta!


Så fort jag vet att hon är helt bra så kommer jag sitta in henne. Hon har ju klarat longering i skritt och trav med hoppsadel och stigbyglar nere, hon tyckte mest jag var konstig men brydde sig inte så mycket alls. Funderade lite men accepterade det. Tömmkörningen har hon ju blivit bättre med oxå.


Som jag sa så har hon fått vila den sista tiden, det ända jag gjort med henne är träna på att få tag på henne i hagen (vilket går super), har även haltrat lite    och såklart en massa   mys och pyssel. Hon e såååååå go. Kom även på att jag har badat henne med vattenslang allt utom ansiktet. Hon skritta ett varv runt mig när jag spolade å hon blev blöt, hon titta på mig och tänkte "var det där nödvändigt?". Sen stod hon helt still och lös. Tog grönsåpa på och gnugga in, har aldrig sett en så skiten häst innan  , det bruna har döljt mycket. Spolade andra sidan och likadant där, 1 skritt varv och hon titta på mig å tänkte ungefär "nu får du ta å ge dig". Stod still efter det varvet. Spolade sen av all grönsåpa och hon fick torka. Har bildbevis på blött monster  . Älskar denna hästen!!!


Showman har jag börjat sätta igång igen. Som sagt det händer en massa i min familj just nu. Kanske kan ge er svar om en vecka. Därför har jag inte ridit så hårt det senaste. Men nu j*vlar. Jag fick lära mig rida(!!) och det satte fart på mig. Showman och jag har fått ett helt annat sett att se det hela och det har gjort att vi har verkligen utvecklats som par. Jag har tränat mycket på att han inte ska rusa utan bromsa när jag spänner mina skänklar mot han. Sen blev jag lite osäker på om jag gjorde rätt, då dök världens chans upp för mig (berättar mer om de sen) och jag insåg att jag var på rätt spår. Vi tog stormsteg tillsammans   ! Så vi bygger upp allt igen fast mycket bättre.


Hovlagaren ska sko hästarna på tisdag och sen ska jag å Showman åka till Elenore för att träna för Madde Stiwing. Pust...många namn där! På tal om Madde Stiwing, det är dem som är min "världens chans som dök upp". Det var så att Emelie och Madde Stiwing skulle tävla på Axvalla och dem behövde någon som kunde hjälpa dem en dag på tävlingen för dem hade 3 hästar å var 2 personer. Jag skulle ju ändå upp dit å kolla på tävlingarna så tänkte att jag kunde ställa upp å hjälpa dessa UNDERBARA människor. Vilket jag fick göra. Sen på framridnings banan så säger dem att jag ska sitta upp på Junior å skritta runt på han.    Jag hoppade upp på han ca 155 cm hög å korta stigbyglar å jag som e van vid 142cm å långa stigbyglar. Men det gick hur bra som helst. Han kändes alldeles lagom. Skönt det med tanke på att Nova troligen blir ungefär lika hög.


Den där skritt turen på honom var nog det mest lärorika jag varit med om! Fick verkligen en Ahaa känsla, typ det är såhär jag har tänkt att mina hästar ska vara när jag tränat upp dem.


Sen tycker jag Emelie och Madde Stiwing ska ha en stor eloge för det ni gör! Ni är fantastiska människor. Sättet ni tar hand om era djur och alla motgångar ni fått. Så positiva ni alltid är!


Med andra ord mina stora idoler det är Madde och Emelie Stiwing!!

Ovido - Quiz & Flashcards