Alla inlägg under januari 2012

Av Frida ... - 30 januari 2012 19:02

Tror jag är mest värdelös på att uppdatera på bloggen. Som vanligt händer mycket i mitt liv, kanske för mycket för mitt eget bästa.


Showman har fått nya skor och broddar på så nu slipper han halka runt på skridskobanan som vi har till gårdsplan. Han är säker på fötterna annars, men kan ju vara ännu bättre med broddisarna. Jag red på stångbettet igen första gången igår. Han gick faktiskt riktigt bra, med tanke på att jag sitter galet snett på han, måste göra något åt min rygg. Felicia var med och tog bilder på oss, Hoppas hon kan komma ut snart igen och även ta på unghästen Nova. Red idag ut på Showman och Jeffe fick springa brevid, tror det var första gången jag red ut i snön, solen sken oxå så det kunde inte bli bättre.


Nova ömmade ju så mycket i hovarna att jag beslutade att sko henne fram. Var inte med när det hände men tydligen hade hon varit snäll, tills hon tappade tålamodet helt och då ville hon inte ens ha morötter eller godis. Hon var helt enkelt färdig med killarna (hovis och pappa). Nova växer och ser vackrare ut för varje gång jag ser henne. Hon är helt enkelt underbar. Har inte kunnat träna så mycket med henne det senaste pga hennes ömma hovar. Har inte velat slita ner mer på dem än nödvändigt. Hon har för första gången haft hoppsadel på sig och jag har även spänt sadelgjorden löst. Första gången gjorden kom reagerade hon med att hoppa åt sidan en gång, andra gången stod hon lugnt och det var som om hon visste exakt vad som skulle hända. Hon vande sig snabbt. Lägga på hoppsadeln snabbt och slarvigt, lägga den på halsen och dra bak den till rätt läge, skaka runt den på henne brydde hon sig inte alls om.


Jag har idag slutat jobba på det senaste jobbet. Varför? Jo för att jobbet tyvärr inte passade mig. Jag gjorde allt och mycket till för att det skulle bli bra, men var för långsam. Höll även på att gå in i väggen, för att jag pressade mig så. Är man envis då eller. Jag tycker om firman, cheferna och alla andra där. Dem gör så att det ska funka så bra som möjligt för alla. Jag är glad över att jag har fått testa på detta jobbet och är nu ännu mer beslutsam över vart jag vill komma i livet.



Felicia har tydligen bytt blogg, så försöker få reda på hennes nya. Lägger in det på hemsidan sen och här.

Av Frida ... - 14 januari 2012 10:49

Tänkte det var dags med en uppdatering från mig och hästarna. Jag jobbar på för fullt på jobbet och sen är det iväg till stallet, ingen rast å ro här inte . Trivs ännu mer nu på jobbet än innan och anledningen är att det kommit en mycket trevlig person. Att en person kan ändra så mycket på jobbet  .


Showman och Nova fick akupunktur och kiropraktisk behandling. Showman har jag märkt av att han har ömat lite i ryggen och eftersom jag är lite av pedant när det gäller hästarna så valde jag att testa med akupuntur mm . Och ja visst satt det precis där jag sa. 3 kotor låg som ett S. Två av kotorna lossade fort medans den 3 tog 5 gånger att knacka till så den låg rätt. Showman njöt av behandligen. Nu efteråt verkar han vara gladare och livligare.


Nova kände jag att det behövdes en behandling, för att hon belastar sin vänster sida mer och det har gjort att vänsterhovarna har flytit ut lite åt vänster och dem är lite större än vänsterhovarna. När han tittade på henne så var hennes bäcken lite sne, hennes bakre rygg lite sne och kotorna vid manken sen några spänningar på höger sida.


Nu hoppas jag dem blir bättre och återbesök om 4 veckor ungefär.


Nova har fortsatt att utvecklas i snabbt tempo. Vi har kommit så långt att jag longerar henne med bett i skritt och trav. Hon är riktigt mysig av sig. När dem fick behanlingarna så valde jag att ta över Nova till stallet där Showman står. Ställde henne i stallgången med grimskaftet över halsen och borstade henne överallt. Hon  stod bara och sov även när Showman stod och sträckte sig så långt som det gick för att hälsa på henne. Alla i stallet stod förvånade över att denna unga häst stod så snällt stilla utan att flytta sig ett enda steg, trots att det var full rulle i stallet. Min lilla quarter  


Showman har fått stå det mesta eller gått lugnt, dels för att jag varit lat  och dels för hans ömma rygg.  


Jeffe min lilla vovvsing är det full fart i och jag är så glad över att jag har den hunden. I morse vaknade jag upp med den lilla busen i sängen, han tittade på mig och la sig på rygg å viftade på svansen. Sådan glädje han sprider. Känns som det många gånger är han som får mig ur sängen. När jag fick han trodde ingen att han kommer kunna vara ensam hemma någoting alls. Nu så bryr han sig inte så mycket, lite gnäll dem första minutrarna sen accepterar han det och går å lägger sig. Tänk om man kunde vara så överlycklig som han är jämt.


Skulle boka stuga hos High Chaparall för wetern weekend, men som vanligt är det total omöjligt att få tag på en stuga. Så nu funderar familjen på att köpa en billig husvagn, så vi slipper hyra en. Eftersom min kära pojkvän vägrar att sova i tält så ja det finns inte mycket till val  än en husvagn. Kan ju vara bra att ha när vi ska till Tyskland 2013 och till Danmarks resorna (killen älskar att resa till Dannmark). Kanske kan ha den till SM oxå. Nu när vi har två och snart tre dragbilar.


Nu ska jag tänka ut och skriva upp några mål för detta året, så att lata lilla jag börjar sätta fart med träningen allt runt omkring.

Av Frida ... - 6 januari 2012 22:56

Linda här.

Med så mycket på g under 2011 så har bloggen blivit bort vald.

Det är plugg, Universitet Förskollärarprogrammet, flytt från villa till lägenhet, flytt från lägenhet till radhus, skadad häst, frisk häst, häst med knäledsinflamation, frisk häst, skadad häst med boxvila och sen återigen frisk häst och så klart mycket mer.

2012 tänker jag dokumentera mina och Kelders framgångar och motgångar påväg till en balanserad och harmonisk relation, på marken och på hästryggen.

Ovido - Quiz & Flashcards