Alla inlägg under mars 2011

Av Frida ... - 29 mars 2011 19:05

Mina senaste dagar har minst sagt varit ovanliga. Jag har knappt sovit något alls och jag kan inte sova nu heller, tycker att jag borde vara trött nu.


Allt har känts som i en dröm  , men har hela tiden kommit på att det är verklighet. Hur kan det bli så bra, från ingenstans?


Idag har jag börjat bli osäker på det som hänt, det kanske är påhitt. Att jag bara önskar. Som vanligt måste det vara för bra för att vara sant. Lyssnar nu på musik, men har idag även varit hos frissan, fixat åt Showman (han fick stå idag), tränat hunden och sytt upp min pappas byxor.


Jag har svinont i ryggen. Kan knappt gå, ligga ner gör ungefär lika ont och när jag sitter ner så känns det som hela ryggen ska kollapsa  . Hoppas det blir bättre snart.

Av Frida ... - 26 mars 2011 21:23

På morgonen fick jag åka iväg och byta täckena på Freddy och Showman, åkte sen hem för att göra iordning mig inför en dag i stan med min mamma. A-c behövde köpa ett par skor till sin resa (kanarieöarna), så jag fick hjälpa henne. Vi fick även tag på ett rosa linne med spets nertill och ett par leggings.


Idag fick jag äntligen träna backning med våran hästtransport. Åkte till volvos parkering och fick backa på alla möjliga konstiga sätt, allt gick superbra. Känns nu som jag har koll på det. Vi åkte sen hem och jag fick vända på vägen (backa in på en väg och sen köra fram), för att kunna parkera den vid våran nedre parkering. Fick även backa den in dit, vilket är ganska smalt (betongmur på ena sidan och träd på andra) men de gick ju verkligen bra. Känns skönt att det går framåt och att jag blir säkrare för var gång jag kör.


Showman och jag red i manegen idag. Ville få högerbaken mer in under mig så han inte går så snett, därför red jag med två hands fattning och hade ett tredelat bett i munnen på han. Tränade även på slidestopen och spinn. Han gick la sådär, blev jobbigt för han.

Av Frida ... - 20 mars 2011 14:05

"Tvätta och på väg hem".

Detta trodde trötta Linda skulle vara dagens rubrik hehe


Showman var hysterisk pigg när han skulle borstars.

Så nu har Åsnana fått diagnosen ADHD by Linda & Frida.

Med denna fina diagnos tänkte vi att det var kört för idag och

Linda bad att Frida skulle sitta kvar  


Frida hoppa upp och spela tuff, genom att reta honom med skänklarna och

vänta på att han skulle explodera iväg, som han brukar.

Frida valde att rida fram i lerpölen till paddock så grommen Linda(jag) fick senare fullt upp, men detta är en annan historia.


Dessa klasser ställde vi upp i, trotts gårdagens fiasko och Åsnans nya diagnos:


All breed Western Horsemanship

Där Showman skulle galoppera höger i mönstret bytte han till vänster.

Åsnan lyssna inte alls men Frida drog på ett smile och red.

Detta resulterade i en tredje placering.


Western Pleasure

Hamna bakom en långsam häst så de första Frida gjorde var att köra om,

vilket ledde till att joggen byttes ut mot trav.

Det var även en vit häst som  nästan skenade iväg så Showman tog för givet att det var distans dags och drog med. Frida fick ta tag i honom ordentligt vilket tyvärr dommarna såg.  

Till slut fick Frida med honom i höger galoppen och fick en skön känsla och äntligen en gnutta kontroll.

När det var dags att ställa upp och sen rygga tyckte Showman att vi redan var färdiga och ville inte backa.

Detta slutade med en sjätte placering.


Western Riding Beginner

Fick reda på att Frida fått lära sig fel bana två gånger så stackarn

fick lära sig en tredje bana inte långt före tävlingen.

Detta var även deras debut i Western Riding.  

Linda(jag) stog nervöst och titta på, omedveten om Frida red fel eller rätt väg.

Dock så har Frida ett bra minne och hästen lugnat sig(lite).


Skritten gick bra, drog lite åt höger dock. Han trava på bra efter bommen, Frida kände att han blev lite het men fick snabbt kontroll,

han tände till lite extra när han såg konorna, Frida sattsade bara på att komma i mitten och ha någolunda kontroll.

Sedan fatta de högergalopp, kom något nära konan, gick in bytte till vänster galopp, Showman var väldigt uppmärksam men Frida fick jobba för det så att bytet blev korrekt.

Svägning över bommen blev bra, för en gång skulle kuta han inte över bommen, svängde sedan in och gjorde höger galopp byte som satt bra.

Runda konan lite nära igen, sakta av, Showman lyssna inte riktigt, då han ville fortsätta, så det blev lite hackigt.

Frida var något fundersam på om hon ridit rätt eller inte, sen kom hon på att de skulle till konan, vägen dit blev dock inte så perfekt.

Vände upp mot medellinjen med världens största leende,

"Yes, vi klarade galoppombyterna!", stannade och ryggade, Showiee var något mer allert vilket gjorde Frida ännu gladarna.

Denna men och om ridning ledde till en första placering.  


Nu är vi påväg hem, lastning gick bra, nu är det bara 19 mil kvar.

Älskar Spotify och Fantôme

Lyssnar på Grenade och Frida känner verkligen att hon gör allt för sin häst.


Nu är vi taggade att ta tag i alla våra problem,

men först ska vi till McDonalds för att fylla på med energi.


PS Trötta Linda skrev detta var av evt. stavfel


 

Av Frida ... - 20 mars 2011 06:51

Jag och Linda har små vaknat hela natten. jag vaknade kl 06 imorse, och plugga in w.riding beginner banan med 7 byten. Detta är en ny dag och jag hoppas showiee e  på bättre tankar idag. Jag har legat och tänkt på hur jag ska rida och nu hoppas jag att det ska funka. Linda ligger kvar i sängen, vi ska snart ut och fodra showiee. sen är de dags för mig att bli i ordning gjord, sist tar vi och fixar hästen. Har tänkt att rida fram i 1 h, för att ha god tid på mig och han är så jättepigg som igår. Idag ska jag våga att lägga på skänklarna och reta han lite. Ha då skoj, puss å kram.

Av Frida ... - 19 mars 2011 20:30

Så vart ridpasset i anläggningen klar, boxen och hästen fixad. Ridpasset gick allt annat än bra. Jag fick sitta och bromsa showiee hela ridpasset som tillslut blev 1,5 h långt   . Svettig men fortfarande taggad. Jag får liksom inte lägga på skänklarna eller släppa lite i sätet för då for han iväg. suck!


Fick sen reda på att det kanske ska vara den banan med 7 galopp ombyten i western riding beginner. Fast min tränare hade ringt och frågat om de verkligen var den banan och då sa dom att det var alldeles fel, att det skulle vara en bana med 2 galopp ombyten. Så jag har ju tränat på den med 2 st. Verkar helt sjukt att ha lika många byten på open som beginner. Är man beginner så känns det som att man borde vara lite sämre än att klara av  alla dessa galopp ombyten. Vi får se imon, tränaren ska fråga de ansvariga.


Så inatt taggar jag om och hoppas att Showman vill bli ett med mig. Anläggningen är superfin och det var en fin känsla att komma in i  denna stora manege med läktare.

Av Frida ... - 19 mars 2011 14:37

Linda & Frida i bilen här.

Drogade av allt godis förföljer vi häst-lastbilen där Showie står.

Vi är påväg till Skåne, vi vet inte hur långt vi kört men i alla fall hur länge vi kört.
Inga kartor eller beskrivningar, vi föörföljer den vita lastbilen.

Så ser ni en röd bil med en blondin & brunett, se upp för er egen säkerhet  och

vad ni än gör, kör inte mellan den röda lilla bilen och den stora vita häst lastbilen.


Under färden har vi flitigt lyssnat på Fantôme ;)

detta för att hålla våra nerver någolunda i chack.


Innan vi slutar har vi en fråga till skåningarna:

Varför har ni en sådan brant(6% grader) backe precis efter skåne skylten?

Är det för att ni inte gillar oss?


Puss och Kram

Vi hörs säkert snart igen

MVH den drogade lilla röda bilen


Av Frida ... - 13 mars 2011 18:39

Idag fick min lilla pålle vila. Jag har däremot mockat ur hela hagen, mixtrat med utrustningen, tvättat borstar och fulländat min showjacka!!   Så bra blev de!


Blev lite ovänn med min pappa idag, vet inte vad som hänt med han, den senaste tiden är han som en gammal gubbe. Han hänger inte alls med  .

Av Frida ... - 12 mars 2011 20:30

Fick åka till stallet på morgonen idag igen, men imon ska Felicia åka dit. Min mamma och jag köpte mer saker till min ena showtröja idag, så hon kan göra klart den. Jag behövde oxå köpa två svarta jeans som jag kan ha på tävlingen. Hittade en tröja med som fick åka med hem.


Red sen ut med Emma, Caroline och en tjej från Bengts stall. Vi skrittade nästan runt i hela Björlanda   .  Gosh hade verkligen vårkänslor idag och skuttade runt å vred sig en massa. Showman lunkade på ganska bra idag, dock tyckte han att en asfalts lagning var farlig, men han gjorde knappt något då heller. Maggie var otroligt lugn idag  . Vi hade riktigt kul den 1 och en halvtimme vi var ute. Showman var riktigt nöjd.


Mamma ska bara lägga upp i armar och nederkant, sen så är det dags att pynta den, och sen så är min showtröja klar    Har pyntat lite på min andra showtröja med och de gjorde verkligen susen.

Ovido - Quiz & Flashcards